14 november 2023
Het is logisch dat er een kennisgat zit tussen het mbo-onderwijs en de arbeidsmarkt. Dat is er altijd geweest en dat zal ook altijd wel zo blijven. Het mbo heeft een kwalificatie dossier en een curriculum gebouwd met alle kennis van vandaag. Als een mbo docent fulltime doceert kan hij of zijn niet alle innovaties en ontwikkelingen bijhouden in de arbeidsmarkt. Dus er ontstaat een kennis vertraging naar de mbo-student toe.
De arbeidsmarkt is bezig met morgen en soms zelfs met de komende jaren. En juist hier zit de pijn. De arbeidsmarkt ontwikkelingen versnellen ook nog eens elk jaar. Dus het kennisgat tussen mbo-onderwijs en arbeidsmarkt wordt zelfs elk jaar een klein beetje groter.
De arbeidsmarkt? Die schreeuwt al jaren om vaklui in de techniek, zorg, ict, bouw, kinderopvang, beveiliging en meer. Dat verhaal is inmiddels wel bekend. Ik bestempel alle mbo’ers dan ook niet voor niets als de Gouden Doelgroep van onze tijd.
Werven van mbo’ers vaak niet strategisch belegd
Niet alleen het werven van mbo’ers is vaak niet strategisch ingericht. Doorgaans is recruitment in zijn geheel nog reactief. Ow we hebben een hoop openstaande vacatures, we gaan nu werven op de arbeidsmarkt als werkgevers. Spoed, spoed, spoed.
Misschien hadden we drie jaar terug ook al eens naar ons gemiddeld verloop kunnen kijken en uit kunnen rekenen hoeveel boomers er met pensioen zouden gaan de komende jaren. Dan waren we toen al begonnen met werving, in plaats van nu als alles al in de fik staat. En dan hadden we nu niet zo’n vet probleem gehad.
Om succesvol mbo’ers te werven moet je als werkgever in een midlange recruitmentoplossing denken. Je moet de mbo’ers in een vroeg stadium bereiken en helpen om ze later bij je in te laten stromen. Ruim 30 procent van alle mbo’ers stroomt eerst nog eens door naar het hbo, voordat ze de arbeidsmarkt opkomen. Dus stages en projecten begeleiden is het antwoord!
En helaas horen we werkgevers vaak zeggen dat ze geen tijd hebben om stagiaires van het mbo te begeleiden, omdat ze het al zo ontzetten druk hebben. Er staan zoveel vacatures open, dit kunnen we er nu echt niet bijhebben.
“Als je vandaag geen tijd hebt om stagiaires te begeleiden? Dan verdien je morgen geen personeel!”.
Stoppen met klagen dan als werkgever. Zo simpel is het. Je moet als werkgever ook niet “gewoon” stagiaires begeleiden, nee je moet de ambitie hebben om het beste leerbedrijf van Nederland te worden. Dan staan de werknemers voor je in de rij. Je hebt het zelf in de hand. En als je denkt dat je geen capaciteit hebt om stagiaires te begeleiden? Bel dan je 50 pensionados maar eens om te checken of ze willen helpen. Toppers met tijd en kennis.
We kunnen het kennisgat wel kleiner maken!
Gelukkig zijn er diverse mooie initiatieven om het kennisgat tussen mbo-onderwijs en arbeidsmarkt kleiner te maken.
Eén van deze mooie initiatieven is de non-profit stichting Guruz. Wij maken online kennis gastcolleges bij bedrijven en bieden deze gratis aan bij alle mbo-scholen van Nederland.
Zo leert KPN alles over glasvezel, VDL Nederland over robotica, de NS over treintechniek, ASML over semiconductors en VolkerWessels, Enexis en Alliander alles over de energietransitie. En dit doen ze terwijl ze laten zien aan alle mbo-studenten wie zij zijn als aantrekkelijk stagebedrijf of zelfs werkgever.
Tijd voor actie
Mbo docenten kunnen nog meer samen optrekken met werkgevers om actuele kennis op te halen. En alle werkgevers kunnen hun kennis zelf dus ook actief aanbieden aan het mbo-onderwijs. Of het met live gastcolleges, online gastcolleges, rondleidingen is of iets anders. Maar doe iets in plaats van te klagen dat het allemaal zo moeilijk is.
En die actie is broodnodig, zeker omdat ik verwacht dat we demissionair minister van OCW Robbert Dijkgraaf in een volgend kabinet niet meer terug gaan zien. En als er iemand een goed ambassadeur voor het mbo in combinatie met de arbeidsmarkt is geweest, dan was hij het wel.
Nog een keer over ons!
Met onze non-profit stichting Guruz als “missing link” maken we het Nederlandse mbo beter en helpen we het bedrijfsleven met hun employer branding in het mbo. Guruz maakt briljante online gastcolleges van bedrijven en stelt deze ter beschikking aan alle mbo's van Nederland. Zo versterken we samen het mbo imago. Guruz is mede mogelijk gemaakt door founding partners: Driessen en DIT Personeel.